Alla inlägg under april 2016

Av Karedo - 13 april 2016 21:47

Jag har blivit överkörd av tåget, eller precis så känns det. Men samtidigt så känns det bättre än bäst..

Började dagen med en långpromenad med Krut. Det var så skönt väder, riktiga vårkänslor fick jag.. Ni vet det var så där lagom kallt, men samtidigt varmt så du inte behövde tjockjacka & vantar..

Sen blev det en tur till the gym. Jag skulle ju få hjälp med att stretcha ryggen, eller vart det nu hade "låst" sig. & my god, idag var det verkligen behövligt.. Det var då jag blev överkörd av tåget kan man säga :)
Så nu hoppas vi att det känns bättre redan imorgon.

Eftersom träningen inte gick så där jättebra igår & kroppen kändes lite knas. Så tänkte jag helt tvärtom idag..
Övningarna i sig kändes ganska okej, det var själva vikten som ställde till det. Så idag körde jag lättare vikter, men i ett snabbare tempo & med mindre vila mellan övningarna. En typ av cirkelträning kan man säga..

Det blev.. (4 varv)

Axelpress, hantel 5kg + stång 20kg x 10 + 6
Mark 40kg x 10
Rodd 40kg x 10
Raka mark 40kg x 10
Hantelrodd 10kg x 10

Började oxå med uppvärmningen 4 varv istället för 2-3 som jag brukar.
Hur bra detta upplägget är, har jag egentligen ingen aning om..
Men det funkade & kändes bra just idag. Ville ju känna lite hur kroppen kändes, & vilka övningar som kändes mindre bra.. Tyvärr var det i mark som det krånglade mest :( Tummen ner på den!

Nu ser vi framåt, gillar läget & bara kör.

Kram..

//s

Idag blev det ägg & färska champinjoner till frukost/brunch, så sjukt :) ha ha ha
Champinjoner är mitt nya "måste ha", jag har det till nästan allt. Så gott!!

Av Karedo - 12 april 2016 22:14

Du vet känslan, när du går in på the gym efter flera dagars ofrivillig vila.. Du är glad, laddad & ser verkligen fram emot att starta upp kroppen..

Allt funkar kanon! Uppvärmningen flyter på, du fixar en armhävning på tå. Inte så snygg, men upp kommer du.. Tummen upp på den.. :)
Fasen du gillar din nya uppvärmning alltså.. Plankan, mountain climber, olika armhävningar & lite "häng" passar dig perfekt!

Du letar upp dina nya program i the låda, du ger dem tummen upp! Trots att du har fått ett extra e i namnet, men du kan ta det! Du är inte den som är den :)
Sen står det 2 övningar på pappret, men du ska inte göra dem.. Så man kan ju säga att din PT fixar så du kan fuska med tillåtelse & det med gott samvete :) ha ha ha
Tur att du kan fixa & trixa lite själv, för rodd & axelpress vill du absolut fortfarande ha med någonstans.

Men det bästa!! Marklyft finns nu med i ett pass, & du blir så klart överlycklig. Du väljer att köra det nya A-passet där just mark ingår.. Först är det bänk- check, känns bra.. Efter det står det goblet squats- check, känns förvånansvärt bra.
Kroppen är kanske lite seg, men det är väl fullt normalt efter lite sjuka sjuka.. Eller det är i alla fall vad folk säger :)

Sen... Sen tar det bara stop! Hela din vänstersida i ryggen strejkar. Säkert pga att du fick försoffa dig under tiden du & tjejorna var sjuka.. Att sova i soffan & i Nellies galet mjuka säng är inte att rekommendera tydligen..

Det gör INTE så ont att du vill gråta, men det känns knas på något sätt.. Du gör några lätta mark, men du ger upp.. Du känner dig så misslyckad eller något. Du väljer då att frångå pass A, & prövar lite axelpress, känns oxå lite knas men du får till det ganska bra ändå..
Du väljer att typ avsluta med lite "axelflax" (några axelövningar du kör som i en cirkelträning)
Det både känns & ser ganska bra ut, du har ju för fasen fått lite muskler :)

Men lusten & energin har totalt försvunnit.. Men egentligen är du ganska nöjd ändå, & du avslutar ju typ på topp.. & dessutom har du ju faktiskt tränat ett helt okej pass & du har ju gjort någonting av det. Även om det inte riktigt blev som du hade tänkt från början..

Det viktigaste idag är ju ändå att du har fått/kan börja träna igen.. ÄNTLIGEN!
Du blir bara så less på att kroppen inte vill.. För du vill ju så mycket, & så ska kroppf*n sätta sig på tvären..

Du vet ju att du mår så mycket bättre, om du får träna & hålla igång.. Det är en av alla saker du insett & lärt dig under resans gång.. En resa som inte är över än, utan du ser fram emot resten med stor glädje..

Idag tackar du Aloe heatlotion & Aloe MSMgel igen.. Dem 2 bästa i perfekt combo!! & jag tror du har nämt att du älskar doften oxå..
Du tackar oxå Jimmy! Som trots att han har typ fobi för alla sorters krämer som kladdar, ändå hjälpte dig att massera in dem på din rygg..

Imorgon ska Linus *The PT*, hjälpa dig att försöka vrida din kropp lite till rätta igen.. Ni vet med den där stretchen som är döden under tiden, men så bäst efteråt.. & du hoppas att det kommer kännas lite bättre i alla fall :)
& när du ändå är där så har du ju självklart planerat in lite träning oxå, så klart!! Du kan ju inte åka in till the gym & INTE träna, ett big no no lixom :)

Kram till dig där borta!

//s

Av Karedo - 10 april 2016 21:06

Den här dagen blev ju inte alls som jag hade tänkt..
Jag skulle städa , gå långpromenad & bara vara.. Istället fick jag kasta i mig frukosten i bilen, när jag & Cassi fick åka in till akuten.
Ni vet den där segaste & jobbigaste av all sjukor som jag fick? Jag var ju så snäll så jag skickade den vidare till alla tre tjejor här hemma. 2 av 3 är så gott som friska, men så har vi tjeja 1 som inte alls är kry..
Cassi har ju legat i feber sedan måndags, & hög sådan oxå.. Sen började hon kräkas slem & hon hostar något så fruktansvärt.. Hon vill inte äta & så började hon klaga på att hon hade ont i bröstet. Så vi började fundera på om hon hade fått lunginflammation..
Så idag ringde vi 1177, & vips så var vi skickade till akuten.. Men när vi väl kom in där, så blev vi skickade till vårdcentralen istället. & väl där fick vi träffa en läkare & lämna lite prover..
Tack & lov visade ingenting på att hon skulle ha lunginflammation.. Men hon har en infektion i kroppen & ett förmodat virus. Så nu ska vi bara vänta ut det hela. Febern har även lyst med sin frånvaro idag, & det gillar vi ju..

Långpromenaden blev en lite kortare variant med vovve såklart, men oxå tjeja 2 & 3 på cykel hängde med.
Men jag hade kunnat gå så mycket längre. Men den rundan tar jag nog imorgon. Energin verkar ha hittat tillbaka till denna mammakropp, äntligen! :)

Sen har jag inte gjort så mycket mer än att laga mat, ta det lite lugnt & i alla fall funderat på att städa..
Antar att stöket finns kvar imorgon & kanske till & med i övermorgon. & så fasligt stökigt är det faktiskt inte.. Så jag känner ingen direkt jättepanik, hur konstigt det än låter.. Jag som är paniken själv i vissa lägen..
Det ända jag känner som behöver göras typ NU, är min hög med ren tvätt som ska in i garderoben. & jag vet att den irriterar en man i denna familj oxå :) MEN jag har ju inga galgar kvar & det ställer ju till det lite.. Men jag ska fixa bort högen... Snart...

Nu blir det lite Falk på tv, & till det ett stort glas bubbelvatten.. Eller ska jag ta lite max... Nä...

Kram till dig..

//s

Gårdagens & dagens mat.. Fantasin är skrämmande :) ha ha ha
Men så galet gott!!

Av Karedo - 9 april 2016 19:51


Jag är frisk nu.. Så i nästa vecka blir det både ett & två besök på the gym. Kanske till & med tre.. :) Eller det är vad jag vill & hoppas på. & det är verkligen dags att komma igång igen, jag har försoffat mig tillräckligt nu tycker jag..
Men vi får väl se lite hur kroppen känns oxå, tydligen viktigt att lyssna på den ibland. Men nu nästan skriker den efter att få lyfta lite tungt.. Eller det kanske bara är jag? :)

När jag sitter & funderar på hur jag ska lägga upp träningen, & på något sätt starta upp mig. Så kommer mitt A-pass upp som första pass, ett B-pass som andra & sen ett lättare markpass som avslutning.. Hur otippat är inte det!?
Mitt älskade A-pass är det första jag tänker på lixom. Typ så fel, men det känns så rätt.. Men måste ju kolla in de nya oxå, de ligger ju fortfarande i the låda & väntar på mig. Kanske finns något bra där oxå.. Spännande! :)

Ni vet "min" fras.. (Tack Jennie för att jag fick dem orden till mig)
Det blir som man tänker!!
Tror aldrig ni kan gissa vad jag tänker på just nu..
Men jag funderar på om jag inte ska skaffa en bikini i år. Ni som känner mig VET hur galna dem orden är! & ni som inte förstår, vänta ska ni få höra..
I min garderob är det några saker som absolut INTE har funnits eller finns.. Det är/var klänningar, för tajta kläder, korta kortbyxor & så bikinis. Knappt jag äger en baddräkt.

Men i julas hade jag en klänning på mig, för att jag hade tänkte så. Nu har jag nog två stycken i garderoben.
Tajta kläder har jag oxå, då jag helt plötsligt gillar det.. Dem är ju inte *tajta tajta* typ, men ni fattar.. & mina träningskläder sitter ju ganska tajt dem oxå.
Helt plötsligt vill jag ha linnen istället för tält, både hemma & på the gym. Galet! :)

Så tänkte att nästa steg borde bli en bikini, kanske med ett par kortbyxor till. Vad tror ni?

Jag får väl passa på & be lite om ursäkt för gårdagens inlägg oxå. För som vanligt går jag bananas, skriver först & tänker sen.. Att jag ALDRIG lär mig!!
Men idag är en ny dag & idag känns det bättre.. Kanske fortfarande en liten ledsen känsla i kroppen, men jag kan hantera den & jag förstår.. Samtidigt hoppas jag att du förstår. 

& för er som undrar.. Nej det är ingen fara, det har inte hänt något direkt. Det är lite känslor & tankar som kommit fram bara.. Det kommer bli bra, för jag VILL & jag SKA göra allt jag kan för att det ska bli det.. Det lovar jag mig själv & framförallt lovar jag dig det.. 

Kram till dig min finaste..

//s

Kanske lite trött, men jag är på G igen..

Av Karedo - 8 april 2016 21:03

Jag är ledsen så det värker i hjärtat.. Jag vill inte känna så, men jag kan inte göra annat.. Det var som om luften gick ur mig. Jag hade aldrig gissat på att dem tankarna ens fanns, & jag kan inte riktigt förstå dem.
Jag blev så galet fruktansvärt ledsen & sårad på något sätt.. Så fort jag tänker på det vill jag bara gråta, & det har jag gjort. Är så trött på mina tårar som inte vill ta slut..
Jag är så förvirrad just nu? Vad vill du att jag ska göra? Eller helt enkelt bara, vad vill du?

Jag är oxå så himla ledsen över att du upplevt det så & jag menar det verkligen. Men jag har själv aldrig upplevt det på det sättet, kanske är det därför jag inte riktigt kan förstå dina tankar & din oro..

Ytterligare en grej som vänder mitt liv upp & ner. Jag vet inte hur mycket mer jag kommer orka..
Varför är det alltid jag som hamnar i såna konstiga situationer? Hela tiden är det något som kommer upp & typ irriterar min vardag..
Jag tror hela tiden att jag kommit en bra bit på vägen & så kommer det lastbil efter lastbil & kör över mig.. Kanske är det jag själv som ställer mig i vägen för dem, så de inte ska missa.. Jag vet inte!
Varför kan jag inte bara få vara glad & lycklig?

Hur fasen löser jag det här nu?

//s


Av Karedo - 7 april 2016 20:55

Kanske att kroppen mår bra av lite vila. Men jag då? Jag mår fasen inte bra..

Mitt gamla jag skulle ha sett denna sjuka som en ursäkt, för att inte behöva röra på sig. Som att det lixom skulle vara tillåtet att ligga i soffan & göra ingenting. & ingen skulle ha rätt att tycka eller tänka att man är lat..
& jag skulle mer än gärna ha utnyttjat det..

Men det var förut, nu är det jag själv som tycker jag är lat. Mitt nya jag är inte gjord för att ligga i soffan. Jag vill inte göra ingenting. Jag vill göra det jag ska & se till att allt funkar här hemma. Jag vill träna & ha mina rutiner.. Jag vill ju se att det händer saker & ting. Jag vill ju både se & ha resultat oxå & då är ju verkligen inte soffan den rätta platsen!

Idag är det oxå en sån där dag, en sån där jäkla skitdag där jag vill ge upp & bara skita i allt. Så less på hela mig själv..
Såg mig i spegeln & känner mig nu som en grå flohabba the blubb!

Jag tror inte att jag direkt gått upp något den här veckan. Men jag har verkligen inte gått ner heller.
Jag kan ju inte direkt säga att maten har kommit i första hand den här veckan. Det har lixom blivit som det har blivit, med både mackor & annat gott. Ja, en hel del godis oxå faktiskt.. Så jag är inte direkt nöjd med hur jag lät det spåra ut. För jisses så lätt det är att hamna i gamla dåliga vanor igen. Där måste jag verkligen skärpa till mig, & tänka till en gång till innan jag gör något dumt.

Men nu är det slut på detta! Denna mamma ska vinna över demonerna & visa dem & alla andra som tvivlar.. Men framförallt ska hon visa för sig själv att hon verkligen kan fixa detta..

Vad då "fixa detta" tänker ni. Var hon inte framme i mål? Jo, kanske... Men blir man någonsin nöjd?
Jag är INTE nöjd med mina muskler, de är för små :) ha ha ha.. Men det jobbar jag på. Jag är inte nöjd med hur stark jag är heller, på tok för ostark helt enkelt. Men det jobbar jag oxå på..

Men jag har ju nått mitt mål när det gäller vikten, eller har jag det? Hm..

Kram till dig där ute..

//s

Av Karedo - 6 april 2016 22:48

Har ni nånsin delat säng (läs soffan) med tre tjejor en hel natt. & som dessutom alla har feber. Ja, då vet ni hur illa man sover.. Tror jag kollade på klockan vid 03:15 sista gången, då hade surfplattan dött & även jag gav upp då.
Så idag har det varit en riktig seg dag. Har försökt att komma ikapp med all tvätt som vi samlat på oss. Men bara att ta sig ner i källaren gjorde att jag dog en smula. För jisses så lite ork jag har i kroppen just nu..

I natt ser det ut som att det bara blir jag, tjeja 1 & 2 som ska samsas i soffan. Så i natt hoppas jag att somna lite tidigare & kanske oxå sova lite bättre..

Idag fick jag ta emot bollen igen, ni vet den som jag själv satte i rullning.. Så nu är det åter igen min tur att ta nästa steg..
Men vet ni.. Det känns okej, fick ingen jättepanik den här gången. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska göra.. Än... Men jag ska verkligen fundera på hur jag vill göra & jag hoppas jag kommer fram till ett beslut som blir till det bästa. & det får faktiskt ta den tid jag behöver.. Jag tänker inte jäkta fram något.

Nu vill jag bara bli helt frisk, så jag kan återgå till min vardag & mina rutiner..
Men denna huvudvärk som inte vill ge sig, driver mig till någon sorts vansinne.. Den är där i bakgrunden & gör sig mer än gärna påmind vid varje litet ljud som är lite lite för högt..

Tänker avsluta dagen med lite Sons of Anarchy & bara vara en stund..
Så hoppas vi att jag vaknar piggare imorgon.

Kram till dig där borta!

//s

Av Karedo - 5 april 2016 20:55



Då jag inte känner mig hundra än så känns vägen till the gym väldigt lång.. & det är så jäkla drygt..
Men den här sjukan känns segare än tuggummi.. & jag gillar den inte, jag hatar den!

Jag som hade planerat att typ vara frisk imorgon, så jag kunde jobba torsdag & fredag. & då samtidigt komma igång med träningen igen..
Men som det ser ut nu får jag nog ändra i den planen.. Nu har jag dessutom oxå tre små kottar här hemma som har fått samma lika som mig..

Jag kan inte minnas när jag fastnade så här för något senast.. Ni vet så där så man nästan tänker på det hela tiden. & allt man gör kan typ kopplas till just den grejen, som för mig nu alltså har blivit träning, kost & hälsa.. Jag läser artiklar, lyssnar på podcasts, jag googlar & diskuterar med alla som vill & även med dem som inte vill :)
Stackars Linus som får stå ut med alla frågor jag har, när jag inte tycker jag hittar några bra svar på andra sätt. & stackars mina närmaste som får stå ut med funderingar, frågor & babbel..
Ja, jag erkänner, jag VET att ibland kanske jag blir lite väl mycke av allt. Kanske orkar ni inte alltid lyssna på mitt prat om allt eller inget. Men då kan ni bara be mig sluta, så slutar jag! Jag kan ta det, det lovar jag. Jag kan ju alltid ta upp det imorgon igen :)

Jag är absolut inte klar, varken med min egen resa eller med det jag vill veta. & jag har massor kvar att lära, om man nu kan bli färdiglärd inom dessa stora ämnen.. Jag är absolut inte ute efter att bli något proffs eller så..
Men jag VILL lära mig mer, så att jag kan hitta en balans som funkar för MIG. & jag vill kunna visa vägen för min familj till ett hälsosammare liv..
För redan nu är det ändringar på G i Birgerssonska huset. & fler ska det bli. Men vi tar det i små steg så det fortfarande är kul hela tiden..

Samtidigt vill jag kunna stötta andra som kämpar precis som jag gör & som jag kommer få göra i framtiden. Om det bara är att finnas där & lyssna, eller om det är att komma med lite pepp när träningen & kosten går lite segt.. Eller varför inte bara tipsa om ett recept på blomkålspizza :)

& det kan väl inte vara fel? Eller?

Men jag tror att mitt första stora intresse var hästarna.. Då var jag väl 11år tror jag, hela mitt liv kretsade då runt just hästar & stallet. Jag var i stallet varje dag bara för att få andas häst. Jag letade fakta på biblioteket, skrev av & gjorde egna "faktapärmar"
& intresset höll i sig lääääänge, gick ju till & med en hästlinje på gymnasiet.. & hela tiden ville jag lära mig mer..
Men tyvärr så är det ju inte helt riskfritt att vara en hästtjej & efter en ridolycka så rasade hela mitt liv..
Att få höra att man ALDRIG kommer kunna rida mer, det måste vara det värsta man kan få höra.. & särskilt när man hade planerat en hel livstid med hästar..

Så det var så länge sen jag hade något, något att älska & brinna för..
Men nu har jag det igen.. Jag har hittat något, där jag vill lägga min energi, min glädje & mitt fokus.. Jag kan ärligt säga att jag hittat något att brinna för igen.. & jag löööv it!

Mitt liv & mina val.. Gillar du det inte? Synd för dig!

Tack än en gång till alla er som hjälper mig i mitt sökande, till er som stöttar & till er som bara finns där.. Jag skulle aldrig klara det utan er!

//s


Längtar tills jag kan köra lite mark på the gym.. 

Dumma sjuka att förstöra mitt flyt!

Presentation


En mamma som försöker få vardagen att rulla på, med tre kottar och en man i huset..

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2016 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards