Alla inlägg under mars 2011

Av Karedo - 30 mars 2011 20:37

Nu har jag tagit ett stort steg, och det till ett nytt liv..


Torsdagen den 24 mars opererade jag bort min livmoder, är så glad att det äntligen är gjort. Så mycket problem som den har orsakat mig.. 

Alla frågade mig om jag var nervös inför operationen, men de var jag inte. Började till slut fundera på om jag borde vara nervös eller orolig.

Vid 9:00 skulle jag infinna mig på KK, plan 5. och operationen var planerad till 11:30. Innan dess skulle jag få duscha, få dropp och alla mediciner skulle tas. Eftersom jag har en lättare blödarsjuka oxå, så var allt planerat in i minsta detalj. Mediciner skulle tas innan, under och efter operationen. Det fanns extra blod och blodplättar inne i operationsalen.

Redan 10:45 fick jag åka ner och förberedas inför det som komma skulle. Det skämtades om att ingen hade varit med om att få komma ner tidigre än vad som var bestämmt..  =) Och inte äns på väg ner var jag nervös eller orolig. Tror det var för att jag har väntat så länge på detta, och att det äntligen var dags. Inget kan bli värre än hur jag har haft det!

Har alltid tyckt att det är lite jobbigt att bli sövd. bla så tycker jag att masken man får på sig är lite jobbig. Men jag hade sagt till om det innan, när jag var på inskrivningen. Så alla som var där inne var så gulliga och berättade hela tiden vad som hände och vad de skulle göra. Så det gick super.

Tror klockan var runt 14:45 när jag såg en klocka nästa gång. Sen somnade jag igen =) Och så höll det på, jag vaknade och somnade om vart annat. Drack lite saft och fick morfin och annan dropp jag skulle ha.

Vid 19:00 fick jag komma upp till avdelningen igen. Jag hade fått 4 meddelanden på telefonen. Alla undrade vart jag tagit vägen, så jag ringde runt lite och berättade att allt gått bra och att jag var uppe nu. Sen fick jag två ostmackor och nyponsoppa, det var så gott.. Hade ju inte ätit sedan onsdagskväll! Och nyponsoppa smakar ju aldrig så gott som den gör på BB/KK =) Och så fick jag lite piller, 8 st av olika sort om jag inte minns fel.

Under tiden jag varit borta så hade jag fått byta rum, och delade nu rum med Helga. Men under natten fick hon tyvärr byta rum, då hon blev mkt dålig med hög feber och grejjor. Hon blev bättre sen, men jag blev själv i mitt rum under hela tiden jag låg inne.

Efter all uppståndelse som det var runt Helga, så somnade jag väl runt 01:30. Sen vaknade jag typ en gång i timmen, gjorde så ont så fort man rörde sig.

På fredagsmorgonen fick jag min dos tabletter igen och fick veta att idag skulle jag upp och duscha och börja röra på mig. Större delen av fm låg jag i sängen och kollade på film, drack saft och knaprade piller =)

Toni hade letat fram deras bärbara dvdspelare, så jag kollade på ett antal filmer under dessa dagar =)

Lunchen åt jag på rummet, sedan tog jag tjuren vid hornen och bestämmde mig för att duscha. Sedan knatade jag runt lite, Och fick höra att jag såg så pigg ut.. =)  Och jag kände mig faktiskt jätte pigg! Men det var så lungt på avdelningen så det blev lite mer film.

På kvällen kollade jag på lets dance finalen i allrummet (heter det så?) då kom alla "nya" mammor in med sina små små bebisar.. Kändes lite konstigt, och de kollade konstigt på mig och liksom letade efter min bebis. Ingen visste ju varför jag var där.  Nu började jag också med mina sprutor mot blodproppar. Sprutorna fick jag ta själv, då jag gjorde det själv när jag låg inne efter kejsarsnittet. Av sprutorna får jag så fina blåmärken och de gör så ont precis efter man tagit dem. Tänk då oxå på att jag har välldans lätt för att få blåmärken pga min blödarsjuka. Min mage är så vacker nu =)

Sen gick jag och la mig och kollade på film igen, Vad skulle jag ha gjort utan denna dvdspelare? Dött av tristess förmodligen..

På kvällen förvarnade jag lite om att jag ville åka hem på lördagen.. Då var det ju kalas för Madde med grillat och kladdkaka, och det kunde man ju inte missa =)

Så på lördagsmorgonen så började läkaren ronden inne hos mig, så allt skulle hinnas med så jag kunde åka hem skapligt på dagen. Intyg skulle skrivas och mediciner och sprutor skulle plockas fram och magen skulle läggas om.

Hann både duscha och äta lunchen på sjukhuset innan det blev dags för hemfärd. Jimmy kom och hämtade mig, farmor var barnvakt. Och jag tror tjejorna hade saknat mig lite. Fick massor av kramar och pussar, mammas små  

    


jimmy hade städat så fint hemma, och tvättat upp ALLT i tvättstugan. Mitt stora


Det var så skönt att komma hem!


Har jag glömt något eller om du undrar något, är det bara att fråga. Detta är inget jobbigt för mig och inte heller något jag "smyger" med. Detta gjorde jag för att jag ville det och för att det var det bästa för mig och min familj.



Ha det bäst, Kram en mamma som är så glad!


Av Karedo - 13 mars 2011 16:30

Jag vill ha en dator som funkar.. Men det har jag inte..    Måste försöka få min man att kolla upp skärmen. Då den verkar vara problemet.


Nu sitter jag på Dalvägen 10 och lånar deras dator. Vi har nyss grillat, det var mega mums..  Grillat måste vara den godaste och bästaste maten som finns. Det är super gott och går att varriera i det oändliga. Idag blev det ytterfilé, b-sås och potatis och diverse grönsaker i ugn.


Nu ska vi väl hem och slappa i soffan, imorgon är det en ny arbetsdag och veckan börjar på nytt.


När pengarna finns så blir det en bärbar dator till Dalvägen 5, i alla fall om mamma får bestämma   


Vi får se när vi ses nästa gång..

 

Ha det bäst. Kram mamma Sofi





Presentation


En mamma som försöker få vardagen att rulla på, med tre kottar och en man i huset..

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards