Alla inlägg under maj 2010

Av Karedo - 20 maj 2010 11:11

Idag var snigelblå och hälsade på barnen på dagis. Det är ju förskolansdag idag, så det skulle vara lite fest på dan. Och de barn som ville fick klä ut sig.

Men Cassi skulle promt ha sin rabarberpapa klänning, dvs sin barabapapa klänning =) Så vi får väl klä ut oss en annan dag.


Varför hamnar man här och liksom växer fast i stolen? Jag som ska städa, det är ju torsdag och allt.


Nu har i alla fall värmen kommit, och jag gillar den INTE. Tänk att jag gillade värmen mer när jag väntade barn än vad jag gör nu. När man är gravid är det okej att kläderna stramar lite, då är det bara fint att vara lite rund. Men nu när man inte är gravid är man bara smällfet.


Nu måste jag ta tag i städningen..

 

Och snart ska det hämtas tjejor från dagis oxå. Vart tar tiden vägen??


Ha det bäst, KRAM Sofi

Av Karedo - 18 maj 2010 22:08

ÄNTLIGEN.. Äntligen har jag fått en diagnos. Men det tog tid, nästan 11 månader tog det från start till mål.


Jag har tydligen något som kallas Trombocytopeni, eller en Trombocytfunktionsdefekt. Detta innebär att jag har minskat antal trombocyter i blodet, och de jag har jobbar lite långsammare än normalt. Trombocyter är alltså ett annat ord för blodplättar.


Så här står det om blodplättar i FASS..

- Blodplättar. Utgör en av blodets så kallade blodkroppar. Blodplättar är skivformiga fragment av stora celler som kallas megakaryocyter. Blodplättar är mycket viktiga om en blödning uppstår. De innehåller nämligen ämnen som behövs när blodet stelnar. De kan också fastna i varandra för att täta hål i blodkärlens väggar efter en skada.


Det är skönt att veta vad man har och ännu skönare att veta att det inte är farligt. Jag får lättare blåmärken och blöder lite längre än normalt om jag skulle råka skada mig på ett eller ennat sätt. och så har man lättare för att få näsblod och även lättare att blöda från tandköttet. Det jobbigaste av allt är att man ofta har låååång och riklig mens. Min mens tar död på mig, så bort med skiten NU!  

Jag behöver inte äta några mediciner (stavas?)  Men skulle jag behöva opereras eller dra ut någon tand eller liknande så måste jag ta en medicin i förebyggande syfte.


Jag ska oxå få ett riskkort som ska ligga i plånboken, där det står att jag har detta. Om olyckan skulle vara framme så finns informationen där. Så helt plötsligt så fick jag agera fotomodell idag oxå. Ska bli kul att se hur jag ser ut på et kortet.. NOT!


Fick testa en medicin i dag, har ju varit på Karolinska och flängt runt hela dagen.

Först fick jag göra ett blödartidstest (typ som ett stick i fingret fast i armen, och så kollar man hur länge det blöder) det visade ca 11 minuter. Man ska ligga under 8 minuter. Sedan fick jag en spruta i magen, som skulle verka i ca 1 timme. Sen fick jag göra ett nytt blödartidstest, och då var jag nere på 6 minuter, dvs ett toppen resultat. Så nu vet vi att den medicinen funkar i framtiden.


Detta kan vara ärftligt, men det är absolut inget farligt. Men man kan hålla ett extra öga på tjejorna. Blåmärken har de ju alltid =) men sen när mensen börjar osv, så kan det visa sig. Men det kan ju vara bra att ha i baktanken att jag har detta, om det skulle hända tjejorna något. Men det får vi naturligtvis hoppas att det inte gör.


Tack till min underbara man och Ida som varit med mig idag. ÄLSKAR ER..


Ha det bäst, KRAM Sofi

Presentation


En mamma som försöker få vardagen att rulla på, med tre kottar och en man i huset..

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards