Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Äta bör man.. Eller inte..

Av Karedo - 22 april 2014 13:42

Jag måste verkligen lära mig att äta rätt.. Men vad är rätt? Ena stunden ska man leva på grönsaker, man ska undvika fett osv. Men helt plötsligt ska man ösa på med fett och bara vissa grönsaker.. Man ska koka maten, för att i sista sekund ändra sig och så grillar man. Ägg är jättebra samtidigt som dom är livsfarliga.. Likadant med frukt, ena stunden 0p för i nästa förstöra allt du byggt upp.. Mejeriprodukter ska vara light, eller fullfeta. Eller så ska man undvika alla mejeriprodukter som finns.. Det ska vara olja, sen smör. På tal om smör så är det Bregott som är det bästa. Fast jag hörde här om dagen att lätta är det rätta! 

Jag kanske är knäpp, men jag blir helt förvirrad!

Sen räcker det inte med att säga ät si, är så till mig. Jag behöver RECEPT! Som tex att kokt fisk är bra, ät det. Men sen då? Tillbehör? Smaksättning och det viktigaste HUR gör man? Ät grönsaker! Ja, vilka? Vilka "får" man äta? Vilka bör man äta? Ska man koka eller äta råa? 
Bröd har jag förstått är ett big no no, vilken "diet" du än äter. Men vad kan man äta istället? Då borde ju faktiskt flingor vara förbjudna oxå.. Eller? 
Gröt? Hur funkar det? Och vill jag äta det nu när det börjar bli varmare? Gröt är så varm mat.. Och dessutom, ska jag gå upp mitt i natten för att få i mig frukost.. Nja, kanske inte så lockande. Då skippar jag hellre frukost, som jag vet är dagens viktigaste mål. 

Vad kan man äta i bilen påväg till jobbet? Frukost to go liksom! Smootie? Vad ska jag ha i? Och får man äta mejeriprodukter? Hur var det nu? Och sen hem från jobbet, så man inte äter sig mätt innan middagen är lagad.. 

Alltså! Jag behöver lära mig att äta rätt! Jag behöver tips på frukost, mellanmål & ett och annat recept på "bra" mat.. Vad det nu kan tänkas vara.. 

Sen vet jag att jag måste lära mig att stå emot detta sockersug jag har! Det är ett kapitel för sig men lik förbannat jättejobbigt! Jag skulle kunna döda för lite godis och läsk ibland.. Jag som var så duktig med mitt ICKEdrickande av Pepsi Max. Men så blev det som det blev, med lite trubbel i sinnet och den så kallade familjen. Så hux flux var jag fast igen.. Precis som om Pepsin Skulle ta bort grubblet, tårarna och ilskan! Vem försökte jag lura? Jo, JAG själv blev lurad! 

Motionen får komma så småningom. Ska börja tvinga mig ut på promenader, typ dagligen. Sen ska jag sätta fart på *döden i källaren* igen.

Men jag tror att de ena ger det andra! Får jag lite koll på maten och kommer igång med lite lättare motion. Så kommer jag nog bli piggare och jag kommer få mer ork till att planera allt, som tex maten. 
Då tror jag oxå att jag kan koncentrera mig på det positiva.. Och inte bara vara negativ hela tiden.. 

Och mår jag bra kommer min familj må bra! Glad mamma, glad pappa och glada tjejor :)

//s

Tacos! Bra, mindre bra eller dåligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karedo - 5 augusti 2018 10:46


Jag är en större människa i en nu lite mindre kropp.. Men jag är samma mamma, fru & människa. Som fortfarande brottas med samma känslor & tanketroll som förut.. Jag vet inte om någon förstår hur jag menar..? Men i mina ögon kommer jag alltid vara...

Av Karedo - 27 juli 2018 00:20

Jag är så galet trött på att flänga fram & tillbaka mellan hopp & förtvivlan. Kan du förstå den känslan?   Ena dagen är allt så jäkla bra & jag har en underbar känsla inombords. Jag planerar min dag men låter ändå allt komma som det kommer. Energ...

Av Karedo - 23 juli 2018 20:31


Jag kommer aldrig kunna kalla mig smal.. Jag är lixom gjuten i fel form från början.. Om det nu är smal jag vill vara? & ja helt ärligt, hur ytligt det än låter så vill jag vara smalare än jag är i dag.. Så antar jag vill kunna kalla mig smal.. Är de...

Av Karedo - 7 juni 2018 11:17

[ raderat inlägg ]

Av Karedo - 25 maj 2018 20:52

Jag är en riktig känslomänniska & jag är så sämst på det..   För inte så länge sen så mådde jag så dåligt att jag sjäv var rädd för mina tankar & känslor. Nu pratar vi inte månader utan veckor.. Det är ingen hemlighet att jag mått så här dåligt f...

Presentation


En mamma som försöker få vardagen att rulla på, med tre kottar och en man i huset..

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards